‘Als je zelf iets mankeert, ga je toch ook naar de dokter?’

Kapotte koffiezetapparaten en stofzuigers. Daar komen de meeste bezoekers van het nu tien jaar bestaande Repair Café in buurtcentrum De Leeuw mee aanzetten elke tweede zaterdag van de maand. “Maar soms lukt reparatie niet, hoor”, aldus coördinator Henny Boer (62).
“Want neem nou die koffieapparaten, die zitten vol elektronica. Vaak is het een halve computer, met koffiefunctie, melkopschuimer en wat al niet meer. Wordt het allemaal heel ingewikkeld.”
Kapotte waterkoker
Tijdens deze zaterdagmiddag komen er verschillende ‘klantjes’ binnen. Marian (68) draagt haar waterkoker naar de tafel van reparateur Dirk (50+). “Hij weigerde ineens dienst”, begint Marian. “Ja, en dan ga ik eerst kijken of-ie gerepareerd kan worden. We moeten toch van al dat afval af?! Beter hergebruiken dan meteen weer een nieuwe kopen.”
Vrijwillige bijdrage
Marian is al eerder over de vloer geweest. “Stofzuiger kapot, bleek in de stekker te zitten. Nu loopt-ie weer als een zonnetje. Ook ben ik weleens met een cassettedeck geweest. Daar moest een nieuwe snaar in.” Betalen is niet verplicht, maar er staat een pot op een andere tafel voor een vrijwillige bijdrage.
Alleen draagbare spullen
Volgens Henny is het de bedoeling dat je alleen met draagbare spullen komt. “Een koelkast of wasmachine repareren wij niet. We stimuleren mensen trouwens om altijd te kijken of er nog garantie op een apparaat zit. Dan kunnen ze makkelijker bij de fabrikant terecht. De overkoepelende organisatie van Repair Cafés overlegt trouwens met fabrikanten over het beter kunnen openmaken van diverse apparatuur. Dat maakt repareren makkelijker als je geen garantie meer hebt.”
‘Duurzaamheidsdag’
Blij is Henny zeker met alle Repair Cafés die overal in Utrecht verschijnen: in de bibliotheek aan de Neude, Overvecht, Zuilen, Tuindorp en Hoog Catharijne. “Hartstikke goed”, reageert ze, “want wij konden het niet alleen aan.” Sowieso is het deze zaterdag in De Leeuw één grote ‘duurzaamheidsdag’, want in andere delen van het buurtcentrum worden de kinderkledingbeurs ‘Krijg de kleertjes’ en de dameskledingruilbeurs gehouden.
Naar de dokter
Over het belang van het Repair Café is Henny duidelijk: “Er worden ontzettend veel spullen weggegooid, en dat is lang niet altijd nodig. We moeten de consumptiemaatschappij een halt toeroepen, niet altijd direct iets afschrijven en weggooien. Als wijzelf iets mankeren, gaan we toch ook naar de dokter? Je schrijft jezelf toch ook niet meteen af?!”