Kees van Themagroep Verkeer Noordoost
Kees Bos woont inmiddels 15 jaar aan de Wittenvrouwensingel en is een zeer betrokken buurtbewoner. Zo is hij woordvoerder van beheergroep Griftpark, voorzitter van bewonersplatform Wittevrouwensingel, voorzitter van de net opgerichte stichting Griftpark en voorzitter van Themagroep Verkeer Noordoost.
Themagroep Verkeer
De Themagroep Verkeer was een actieve groep binnen Wijkplatform Noordoost. Dat platform is opgeheven. “We zijn welkom geheten binnen wijkcoöperatie Griftstroom. We hopen op meer draagvlak en meer bekendheid, zodat mensen ons weten te vinden. Er zijn meer groepjes actief die zich met verkeersveiligheid op verschillende plaatsen in de wijk bezighouden, zoals bij de David Van Mollemstraat, bij de Jan van Galenstraat en bij de Gaard. Het zou fijn zijn als al die clubjes weten dat de verkeersgroep Noordoost bestaat en dat ze aan kunnen kloppen. We hebben het eerder geprobeerd, in federatief verband samen te werken met andere belangengroepen, maar iedereen is toch bezig met eigen deelbelang. Dat is het fijne van Griftstroom: daar kan alle informatie gedeeld worden.”
Sociaal
Kees legt uit waar zijn betrokkenheid vandaan komt: “ik ben van een generatie die heeft meegemaakt dat Nederland een welvaartsstaat werd, met alle voorzieningen van dien, en één van de aspecten die daarbij komt kijken is de sociale kant: samenwerken, cohesie. Het is uit sociale overweging dat ik dit soort dingen doe dan dat ik er op een andere manier belang bij heb. Ik kan ook heel slecht tegen onrechtvaardigheid, als er initiatieven zijn die tot schade kunnen leiden wil ik me daartegen verzetten.”
Doordat Kees vaak rondloopt in de wijk en veel hoort via de clubjes waar hij inzit, is hij goed op de hoogte van wat er speelt in de wijk. “Ik ben een soort vraagbaak geworden, maar dat betekent ook dat je heel veel informatie krijgt. En er zijn natuurlijk diverse app-groepen waarin informatie gedeeld wordt. En als er ontwikkelingen zijn dan kunnen we daarop inspelen. Zo zijn we ook betrokken bij de ontwikkeling van de voetgangersbrug die tussen de Wittenvrouwensingel en het Wolvenplein gebouwd gaat worden.”
Samenwerking met de gemeente
Door zijn jarenlange betrokkenheid via verschillende buurtinitiatieven heeft Kees inmiddels goed contact met de gemeente. “De ambtenarij moet er zijn voor de burgers. Wij hebben goed contact met de gemeente en ze zijn altijd bereid om naar ons te luisteren.”
Wat hem stoort is dat de gemeente niet eerder met burgers in gesprek gaat. “Er is bij de gemeente altijd een initiatiefnemer met een plan. De volgende stap zou moeten zijn ‘overleg met de burger’, want die weten veel meer over de omgeving. Dan kun je de haalbaarheid van een plan bespreken. Nu gaan ze eerst ontwikkelen, en vaak zelfs realiseren. Vervolgens komen de klachten en dan is het een probleem. Zowel bij de burger als bij de gemeente. Dat vinden wij hartstikke jammer.”
Verkeersveiligheid
In Noordoost is het invoeren van 30-kilometerzones nu een belangrijk onderwerp. Op de Wittenvrouwensingel waar Kees woont is die snelheidslimiet al een paar jaar ingevoerd. Maar de verkeersveiligheid is er nog niet op vooruit gegaan: niet zo lang geleden vloog daar iemand uit de bocht en reed tegen de gevel van het gebouw van de Jehovagetuigen. “Waarom wordt er dan niet gehandhaafd op die hoge snelheden? Dan krijg je van de politie de mededeling dat zij niet kunnen en niet willen handhaven, omdat er weliswaar 30 kilometer per uur staat, maar de straten niet ingericht zijn als 30 kilometer zones.”
Kees zelf pleit voor snelheidsbegrenzers: “je kunt besluiten dat elke auto een snelheidsbegrenzer moet hebben, zoals die op vrachtwagens ook zit. Dan kom je in een bepaalde zone en dan ligt er zo'n lus in de weg, en dan gaat je auto terug naar 30. Het is een technische oplossing die volgens mij met de huidige technologie prima te realiseren is. Maar zover denken wij wel vooruit, waarom niet?!.”